moduły zapłonowe

Najbardziej popularne są w Rosji i

klockowe ? opony z wydatnym bieżnikiem przypominającym nieco vibram. Są powszechnie stosowane w rowerach górskich i samochodach terenowych.
Jest ich bardzo wiele odmian: od tzw.
semi-slicków ? mających w miarę gładką powierzchnię czołową i duże klocki na brzegach, co jest rodzajem kompromisu między oporami toczenia i przyczepnością przy jeździe w terenie o zmiennym rodzaju podłoża, po opony błotno-piaskowe ? mające bardzo wydatne i dość rzadko rozmieszczone klocki, których zadaniem jest "wgryzanie się" w grząskie i mokre podłoże, i które charakteryzują się bardzo dużymi oporami toczenia na bardziej twardych podłożach.

W rowerach przy tym rodzaju opon często stosuje się inny bieżnik w oponie na koło przednie i tylne. Kolcowa opona rowerowa domowej produkcji. kolcowe ? opony z metalowymi kolcami, które służą do jazdy po śniegu i lodzie.

W rowerach górskich są one też dość często stosowane do zjazdu również w sezonie letnim.
Rowerzyści majsterkowicze robią je sami z odpowiednio dobranych blachowkrętów i starych lub specjalnie kupionych opon. deszczowe ? opony ze specjalnie dobranym wzorem bieżnika zapewniającym bardzo wydajne odprowadzanie wody spod koła i zabezpieczającym przed poślizgiem. błotno-śniegowe ? opony wykonane zazwyczaj z bardziej miękkich gatunków gumy, zaopatrzone w specjalnie wyprofilowany bieżnik zapewniający dobrą przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym. nordyckie ? opony przystosowane do jazdy w bardzo zimnych warunkach (w Polsce używa się też nazwy opony lodowe). Najbardziej popularne są w Rosji i państwach skandynawskich.

Opony lodowe są również powszechnie używane w Kanadzie, gdzie są to po prostu opony zimowe5, ze względu na to iż są przeznaczone do jazdy w temperaturach poniżej -10°C6, zwykle występujących zimą na większości obszaru Kanady.

W stosunku do opon zimowych bieżnik posiada budowę kierunkową oraz więcej lameli, które są gęściej umiejscowione.

To pozwala na lepszą trakcję na lodzie i śniegu7. Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna

Opony dzielimy na letnie i zimowe

Przeznaczenie opony Opony dzielimy na letnie i zimowe, oznaczane często M+S czyli błotno-śniegowe (z ang.: mud & snow).

Różnią się one między sobą budową bieżnika i miękkością mieszanki gumowej.

Istnieją także opony o pośrednich własciwościach zwane potocznie całorocznymi. Data produkcji (DOT) Data produkcji opony składa się z czterech lub trzech cyfr, z których dwie pierwsze oznaczają tydzień roku, a dwie pozostałe rok produkcji.
Jest to o tyle istotne, że przeterminowane opony nie powinny być użytkowane ze względu na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego (patrz poniżej punkt nt. trwałości opon). Oznaczenia dodatkowe Producenci opon zamieszczają na oponach również informacje dotyczące ich poprawnego zamontowania na feldze.

Mimo iż produkcja opon jest w obecnych czasach skomplikowanym ciągiem produkcyjnym, opony nie są pozbawione wad.

Opony nie są idealnie wyważone i nie są idealnym okręgiem.

Bridgestone używa następujących oznaczeń12: Żółta kropka na brzegu profilu (według Bridgestona) oznacza miejsce, w którym opona jest najlżejsza.

Opona powinna zostać zamontowana w ten sposób, aby najcięższe miejsce felgi (zwykle okolica wentyla) znajdowało się przy żółtej kropce.

Umożliwia to minimalizację ilości ciężarków do wyważania koła. Czerwona kropka na brzegu profilu (według Bridgestona) oznacza miejsce, w którym opona ma największą wysokość profilu. Różni producenci używają różnych oznaczeń.
Kolory użyte przez Bridgestona u innych producentów mogą oznaczać co innego.Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Opona_pneumatyczna

Szybkie naprawy samochodowe

moduły zapłonowe Wielu właścicieli samochodów lubi dokonywać samodzielnych napraw. Dzieje się tak zwłaszcza, gdy awaria samochodu jest niewielka, ale koszty jej naprawy w warsztacie mogłyby być za wysokie. Trzeba przyznać, że samodzielne dokonywanie drobnych i nieskomplikowanych napraw samochodowych może na pewno bardzo odciążyć domowy budżet.
Poza tym ich przeprowadzanie może stać się bardzo dobrą formą rozrywki dla prawdziwego pasjonata motoryzacji.
Podczas przeprowadzania takich samodzielnych napraw można ustawiać lusterka samochodowe, wymieniać wycieraczki i paski klinowe oraz ustawiać kierownicę. Poza tym naprawy czasami wymagają samochodowe fotele czy bagażniki. Bardziej wprawieni właściciele samochodów mogą także sprawdzać, dlaczego awarii uległ silnik. .

Widok do druku:

moduły zapłonowe