radca prawny katowice

Sprawowania nadzoru nad działalnością

Sąd Najwyższy powołany jest do: Sprawowania nadzoru nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych w zakresie orzekania ? jest to tzw. nadzór judykacyjny (art. 183 ust.
1 Konstytucji).
Do środków służących wykonywaniu takiego nadzoru służą: rozpoznawanie kasacji oraz innych środków odwoławczych, podejmowanie uchwał rozstrzygających zagadnienia prawne ? zgodnie z art.
39817 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego ? jeżeli przy rozpatrywaniu skargi kasacyjnej wyłoni się zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości, wówczas Sąd Najwyższy może odroczyć wydanie orzeczenia i przekazać sprawę do rozstrzygnięcia powiększonemu składowi tego sądu.

Uchwały interpretacyjne Sądu Najwyższego nie mają waloru powszechnego obowiązywania ? jeśli nie uzyskały rangi zasady prawnej, to formalnie wiążą tylko w sprawie, w związku z którą zostały podjęte, Rozpoznawania protestów wyborczych oraz stwierdzania ważności wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, a także ważności referendum ogólnokrajowego i referendum ws.

Konstytucji RP. Rozstrzygania nadzorczego w stosunku do samorządów zawodowych: adwokatów, radców prawnych oraz notariuszy. Opiniowania ustaw i innych aktów normatywnych. Rozpatrywania skarg kasacyjnych na orzeczenia Trybunału do Spraw Sportu przy PKOl. Sąd Najwyższy może także wykonywać inne czynności przekazane przez ustawy. Sąd Najwyższy działa na podstawie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i Ustawy o Sądzie Najwyższym z 23 listopada 2002 r.

(Dz.

U.

z 2016 r.

poz.

1254). Zgodnie z art.

4 ust.

2 ustawy, Sąd Najwyższy co roku przedstawia Sejmowi RP i Senatowi RP informację o swojej działalności oraz o wynikających z niej istotnych problemach.

Dokument jest dostępny w postaci druków: sejmowego i senackiego. W 2015 do Sądu Najwyższego wpłynęło 11 214 spraw, wśród których największą grupę stanowiły skargi kasacyjne i kasacje (7971), zażalenia (1057) oraz kwestie prawne (173 ).

Sąd rozpoznał 10 502 sprawy1.

Średni czas na oczekiwania na merytoryczne rozpoznanie sprawy wynosił: w Izbie Cywilnej, Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych i w Izbie Karnej ? 7 miesięcy ? do 10 miesięcy, a w Izbie Wojskowej ? 2 miesiące od daty wpływu2Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/S%C4%85d_Najwy%C5%BCszy_(Polska)

Wdrażanie prawa rodzinnego

radca prawny katowice Prawo rodzinne służy zabezpieczeniu dobra wszystkich członków rodziny, a zwłaszcza dzieci i osób słabszych psychicznie czy fizycznie.
Dlatego tworzeniem prawa rodzinnego zajmują się nie tylko sami prawnicy, ale również specjaliści innych dziedzin powiązanych z życiem rodzinnym.
Wszyscy oni zajmują się również wdrażaniem prawa rodzinnego i starają się o to, żeby było ono przestrzegane przez wszystkie osoby odpowiedzialne za kształt życia rodzinnego.
Natomiast egzekwowaniem prawa rodzinnego zajmują się sędziowie, którzy wydają konkretne wyroki po rozpatrzeniu przedstawionych sobie spraw.
Zanim jednak sprawa rodzinna trafi do sądu, musi ona zostać dobrze zinterpretowana i przygotowana pod względem czysto proceduralnym.

Na tym etapie również bardzo potrzebni stają się prawnicy.

Historia ISAP

Internetowy System Aktów Prawnych Internetowy System Aktów Prawnych ? baza z informacjami o powszechnie obowiązującym w Polsce prawodawstwie, stanowiąca część najstarszego i jednego z najbardziej znanych polskich systemów informacji prawnej, powszechnie dostępna na stronie Sejmu RP. Historia ISAP Prace nad pierwszym polskim systemem informacji prawnej rozpoczęły się w ośrodku informatycznym Biblioteki Sejmowej na podstawie decyzji Szefa Kancelarii Sejmu z dnia 25 listopada 1974 r.
w sprawie utworzenia dziedzinowego Ośrodka Informacji Legislacyjnej ?Biblioteka Sejmowa? w ramach założeń Systemu Informacji Naukowej, Technicznej i Organizacyjnej SINTO. Pierwszym etapem tych prac było przygotowanie projektu systemu.

Niezależne propozycje w tym zakresie zaproponowali Andrzej Gwiżdż i Leszek Kubicki, którzy przedstawili projekt Centralnego Zautomatyzowanego Rejestru Aktów Prawnych (CZRAP) oraz Franciszek Studnicki, który opracował projekt systemu Forum.

Projekt CZRAP zakładał przygotowanie w pierwszej kolejności systemu zawierającego opisy bibliograficzne wszystkich polskich aktów prawnych, a następnie uzupełnienie go o teksty tych aktów.
Projekt FORUM przewidywał nie tylko utworzenie systemu informacyjnego, ale również tzw.
bloku edycyjnego wspomagającego prace legislacyjne. Do realizacji trafił projekt systemu CZRAP.

Pod zmienioną nazwą (Centralny Rejestr Aktów Normatywnych, w skrócie CRAN) stał on się elementem większego przedsięwzięcia pod roboczą nazwą System Informacji Legislacyjnej (SIL), który miał być przygotowany do 1990.

Założeniem budowy SIL było stworzenie następujących baz:Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Internetowy_System_Akt%C3%B3w_Prawnych

.

Widok do druku:

radca prawny katowice